Opfindelsen der løfter containeren
Med ben på din container kan du effektivisere arbejdsdagen og gennemføre flere leverancer på en dag. Derved frigøres tid for traileren, som kan tage på nye ture. – Det er altid bedre at opbevare en container over jorden, og her er en smidig, økonomisk løsning, siger Roy Kreander, administrerende direktør hos ConFoot.
CONFOOT HAR VÆRET LEVERANDØR til Algeco i flere år. Gennem unikke ben, der sættes på containeren, minimeres ventetiden ved lastning og aflæsning. – Det bliver mere og mere populært at bruge containere i lager- og logistikvirksomheder. Det er ikke så underligt, når man tænker på alle de fordele, der er ved dem. De er perfekte til at bruge som lager for alt fra brændstof til sundhedspleje og mad, samtidig med at de er nemme at transportere. Med vores ben bliver de desuden endnu mere effektive, siger Roy Kreander.
ALT BEGYNDTE KORT efter årtusindskiftet, da entreprenøren Timo Akela og hans ven Veikko Salminen havde et logistikproblem. Veikko drev en importvirksomhed af møbler, men når han ankom til forhandlerne, blev han mere og mere frustreret over al ventetiden, når de skulle tømme containerne ved læssebroerne. – Nogle gange stod tre trailere på samme sted over natten. Veikko henvendte sig derfor til Timo, og de spurgte sig selv, hvordan de kunne fjerne en fragtcontainer fra en trailer uden at bruge dyrt udstyr, siger Roy.
LØSNINGEN BLEV ET SÆT med fire ben, der monteres på hjørnerne af containeren. Det betyder, at lastbilen kun behøver at sænke affjedringen på sin trailer, før den derefter kører væk og henter nye møbler. Containeren er dog tilbage og kan læsses af, mens traileren kører væk. – Produktiviteten øges betydeligt, og det bliver betydeligt mere omkostningseffektivt. En trailer, der bare står, koster penge, og nu kom muligheden for at frigøre den til andet brug, fortæller Roy Kreander.
DET BLEV OGSÅ STARTEN på ConFoot. Siden grundlæggelsen i 2011 har virksomheden etableret sig solidt på markedet. Produkterne er blevet udviklet, der er kommet flere, og de findes nu i tre forskellige modeller; standard, en specialtilpasset variant til lastkajer samt en højdejusterbar model. Det største marked for produktet findes i Europa, hvor kølecontainere i dag er et stort anvendelsesområde. Militære operationer og mindre havne er et andet. – Hvis der ikke er en god infrastruktur med store løftemuligheder, er dette et perfekt alternativ. Så kan transportvirksomheden hente containeren, når den vil. Det eneste, der kræves, er, at traileren har luftaffjedring, siger Roy Kreander og opremser yderligere fordele: – Det er et unikt produkt, som er let, bærbart, har lang levetid og er billigt at anskaffe sammenlignet med andre løsninger.