Uniteam bidrager med sikkerhed på gasplatform
Ordren landede på Uniteams bord for et år siden, og nu står den færdig – virksomhedens første ikke-landbaserede beskyttelsesrum, fremstillet af containere.
– Det er en skræddersyet løsning, der skal placeres på en fem etager høj gasplatform ud for Malaysias kyst, siger Marius Lapinskas, Operations Manager hos Uniteam i Norge.
DEN FULDAUTOMATISKE platform blev transporteret til sin placering i havet, cirka 100 meter fra den malaysiske kyst, i efteråret. Energivirksomheden Shell, der står for drift og teknologi, forventer, at platformen er i fuld drift om et år. Platformen vil blive styret fra land, og vedligeholdelsespersonale vil besøge platformen hver sjette til ottende uge for at sikre, at alt fungerer, som det skal.
UNITEAMS BIDRAG TIL projektet er en avanceret H2S-beskyttelse (SIP) til 30 personer, bestående af fire containere (2x40ft, 1x20ft og 1x10ft) med en sikker A-60 brandklassifikation. SIP-systemet er opdelt i fire områder: evakueringsrum, luftsluse, udstyrsrum og opbevaringsplads til trykluftcylindere og kompressorer. Hver del er udstyret med et effektivt trykluftsystem.
EVAKUERINGSRUMMET KAN rumme 30 personer og er hermetisk lukket via en luftsluse. Det er konstrueret således, at de to sikkerhedsdøre ikke kan åbnes samtidigt for at sikre, at ingen giftig gas kommer ind i rummet. Hvis en ulykke alligevel skulle ske, mens personalet er til stede, kan giftig gas sprede sig. Det er derfor vigtigt, at alle hurtigt kan bringes i sikkerhed, hvilket Uniteam har stor erfaring med.
– Vi har arbejdet med denne type løsninger i 15 år, og allerede på tilbudsstadiet vidste vi, hvad kunden havde brug for, og kunne udvikle en optimal løsning. Men der ligger mange timers arbejde bag det færdige design.
– Vi arbejder med sikkerhed, og løsningen, vi har leveret til platformen, sikrer de ansatte fuld beskyttelse. Normalt bør en sådan ulykke ikke ske, men hvis den gør, vil gassen med vores system være fjernet inden for to minutter.
DETTE ER UNITEAMS første beskyttelsesrum til et offshore-projekt. Containerne blev fremstillet på virksomhedens fabrikker i Kina og transporteret med skib til Malaysia, hvor de blev samlet med den færdige platform på land.
– Vores arbejde var hundrede procent færdigt i september. Derefter venter træning af personalet hos Shell i, hvordan systemet og programmerne fungerer, så de kan styre alt fra land, fortsætter Marius.
Hvad er dine tanker om jeres første "offshore-projekt"?
– Vi indledte samtalerne om projektet for tre år siden og fik ordren sidste år. Det er en smule forsinket, men alt i alt er det gået rigtig godt. SAT (Site Acceptance Test) blev færdig i august, og både vi og kunden er meget tilfredse med det endelige resultat