Norsk stjernearkitekt: ”Industribyggeri giver nye muligheder”
På en søgrund, med en magisk udsigt over Harefjorden, uden for den Värmlandske by Säffle, har det norske ægtepar Anne Marit Lunde og Frode Vågen bygget deres drømmeferiehus - ud af to moduler. Til Algeco News fortæller arkitekt Håkon Matre Aasarød om baggrunden for "Hytten" og den rolle, industrielt byggeri spiller for nutidens arkitekter.
PÅ AFSTAND LIGNER "Hytten" mest en firkantet kasse med et tårnformet hus lige ved siden af, men når man kommer tættere på, opdager man detalje efter detalje. Den rektangulære del af huset indeholder soveværelse, stue og køkken. Ved siden af ligger det høje anneks, som indeholder sauna, balkon og et ekstra soveværelse på anden sal. Og i mellem en terrasse. Alle med en vidunderlig udsigt over Harefjorden.
OPHAVSMANDEN ER DEN succesrige norske arkitekt Håkon Matre Aasarød, som var inspireret af en anden kendt bygningskunstner. – Jeg har altid ønsket at forsøge at skabe en version af den klassiske pavillon. En enkel, vandret bygning ud mod det store omgivende landskab. For mig var den største inspirationskilde den svensk-britiske arkitekt Ralph Erskins og hans lille hytte "Lådan" fra 1940'erne, fortæller Håkon og fortsætter: – Umiddelbart er det et klassisk, modernistisk rektangel i skrånende terræn. Men når man ser nærmere efter, er det hverken strengt eller minimalistisk – slet ikke. Tværtimod er en fuld af opfindsomme, mærkelige og charmerende detaljer. Det mest slående afbræk fra den klassiske modernisme er den romantiske Falu-røde farve og træstakken ved den intime indgang.
DET ER OGSÅ de karakteristika, der går igen i hans egen skabelse - som først var et udstillingsobjekt ved Oslo Design Week. Huset blev derefter pakket sammen og kørt til Sverige, inden det blev genopbygget uden for Säffle. – Ligesom "Lådan" ville jeg bygge en enkel pavillon, som også overraskede og var lidt uortodoks i forhold til, hvordan de klassiske ser ud. Blandt andet ved at lave den ene del om til et lille lodret tårn.
FLERE OG FLERE af de bygninger, som Håkon Matre Aasarød tegner i dag, er færdigplanlagte byggesæt eller moduler. Noget der medfører ekstra arbejde i opstarten af projekterne, men også en række fordele. – At bygge med moduler betyder mere koordinering, planlægning og vurdering inden byggestart end de mere traditionelle metoder. Men det skaber igen mere problemfri, professionelle og hurtige processer, som i sidste ende kommer kunden til gode. – Det giver også os arkitekter mulighed for at få tingene gjort. Projekter, der tidligere var udfordrende på grund af den traditionelle
tankegang om, hvordan en byggeplads skulle være, kan nu lade sig gøre.
HÅKON MATRE AASARØD har altid været passioneret omkring at tegne. Han beskriver, at han kan huske den "vidunderlige og næsten hypnotiske følelse", han følte ved at tegne Star Wars-rumskibe i timevis i løbet af sin barndom. Da Håkon så indså, at det var noget, han kunne leve af, indså han, at han skulle være arkitekt.
Umiddelbart efter endt uddannelse startede han sit første arkitektkontor i 2004 – Fantastic Norway - sammen med en medstuderende. I en rød campingvogn rejste de rundt i Norge i tre år for at give arkitektoniske tips og invitere lokalbefolkningen til at deltage i at skabe nye strategier og projekter i deres hjembyer. – Vi havde et skønt eventyr, der vakte stor opmærksomhed, og vi vandt også mange præmier for vores måde at arbejde på. Men livet på vejen var ret intenst, så til sidst parkerede vi vores omrejsende arkitektkontor, og det var sådan, jeg grundlagde Vardehaugen.
MED VARDEHAUGEN ER han blevet en af Norges mest anerkendte arkitekter. Og udover virksomheden er Håkon også oplægsholder på tv og underviser i byplanlægning og samfundsudvikling. Noget han brænder for. – Måden arkitektur og bygninger påvirker både mennesker og samfund er grunden til, at jeg hver morgen står op for at arbejde som arkitekt. Men det er samtidig et kæmpe spørgsmål, som er svært at svare hurtigt på. Meget fordi det byggede miljø afspejler, hvem vi er og påvirker, hvordan vi ser på hinanden og lever sammen – både som individer og som en del af samfundet.
Hvad er vigtigst for dig, når du designer bygninger? – Transaktionen mellem idéen – eller drømmen – og den faktiske, fysiske realisering af projektet. Derfor arbejder jeg altid tæt sammen med de mennesker, der bygger vores huse. Ikke kun under byggeriet, men også i de tidlige designfaser. Man kan lære meget af læsning og research, men den tavse viden kommer af erfaring.
EFTER MANGE ÅR i branchen føler han, at han er blevet mere tålmodig og ikke så sulten efter at gøre alt på én gang. – Når jeg starter på et nyt projekt, har jeg lært at give slip og ikke have nogen forudfattede meninger om dets stil eller udseende. I stedet fokuserer jeg på kundens behov og på at udforske interessant spillerum for dem, og lader derefter stilen udvikle sig i overensstemmelse hermed. Alle kunder og projekter er forskellige, og de fortjener forskellige udtryk. – At omfavne tanken om, at hver klient og sted er unikt, er et vidunderligt værktøj, som giver mig inspiration til at skabe interessant arkitektur.