Akut beboelsespavillon - til plejekrævende borger i Odense
Efter en pludselig vandskade i en plejekrævende borgers lejlighed stod Odense Kommune med et akut behov for en erstatningsbolig i vante omgivelser med borgerens
velkendte plejepersonale til rådighed. Løsningen blev hurtigt fundet med brug af Algecos Live 35 modulløsning.
I BOFÆLLESSKABET Æblegrenen i Odense Kommune opstod en akut vandskade, som gjorde beboerens lejlighed ubeboelig i en periode, og det krævede en hurtig løsning, der kunne opfylde kravene i forhold til placering og faciliteter. På et møde blandt nogle af kommunens medarbejdere skulle der tages en hurtig beslutning om en relevant løsning. ”Det var i slutningen af 2023, hvor vi pludselig stod med en akut genhusnings-udfordring for en ældre plejekrævende borger, grundet en vandskade i hans oprindelige lejlighed. På et møde med institutionen nævnte en mødedeltager et kendskab til Algecos løsninger, som tidligere havde været en succes." "Med udgangspunkt i disse tidligere gode samarbejdsrelationer kontaktede vi Algeco og spurgte, om de kunne levere en fuldt indflytningsklar beboelsespavillon, til en ældre plejekrævende beboer på ganske kort tid – gerne inden for få dage” fortæller Niels Christian Dam, arkitekt og konstitueret funktionsleder, Byggeri, i Odense Kommune.
HURTIG RESPONS OG LØSNINGER
Algeco har mange års erfaring med pavilloner til blandt andet midlertidig beboelse og i sundheds- og plejesektoren. Algeco holder altid indledende møder med kommunen om konkrete behov, krav samt placering af pavillonen, som både skal passe til beboerens behov for nærhed til omgivelserne og adgang til plejepersonalet, som er en stor del af plejen og trygheden for beboeren. Niels Christian Dam siger, at de efter henvendelsen til Algeco straks modtog svar: ”Algeco svarede positivt tilbage, og det praktiske og forberedende arbejde blev iværksat straks efter. Odense Kommune fandt, sammen med Algeco, en egnet placering og afklarede diverse forsyninger til pavillonen. Algecos pavilloner leveres med ’studser’ til brug for tilslutning af forsyning af el, vand, varme og kloak. Der var lidt udfordringer med kloaktilslutningen, men det hele blev hurtigt løst.”
GODE ERFARINGER TIL FREMTIDIGE BEHOV
Pavillonen er en ’Live 35’ pavillon med to værelser, lyst køkken med spiseplads og plads til vaskemaskine og tørretumbler. Den stod klar på Æblegrenens grund med nødvendige faciliteter indrettet til beboerens behov efter omkring to uger. Odense Kommune og beboeren har været glade for løsningen, og det er en erfaring, som kommunen tager med sig, hvis tilsvarende behov skulle opstå igen. ”Både institutionen og borgeren har efterfølgende udtrykt tilfredshed med den opstillede pavillon, som på alle måder passer til den pågældende borgers behov. Det har helt klart været en god oplevelse og erfaring, som gør det naturligt at kigge den vej igen, hvis vi får et behov. Algeco leverer en professionel og meget effektiv service, som vi kun kan være glade for,” siger Niels Christian Dam.
Om Algecos akutte genhusningsløsning til Odense Kommune
Algeco har mange års erfaring med moduler til genhusning. I kombination med Algecos erfaring med opførelse af boligmoduler fik Odense Kommune løst deres behov for en akut løsning til en plejekrævende borger. Der er tale om modulløsningen ’Live 35’, hvor der også er integreret klædeskabe i værelserne og hvide akustiklofter. Modulet blev etableret i løbet af omkring 14 dage på institutionen Æblegrenens grund.